Esbjergevangeliet

PÅSKEDUGEN GÅ PÅSKEUGEN MED ELEVERNE

Martin - munk og mand. Fortællebilledtæppe + stjerneløb

Nyhed til 7.- 9. kl. med novelle af Kenneth Bøgh Andersen

Mosaik og kristne symboler

Kirketour.dk: 4 online lektioner om 4 kirker

Påskevandring a la Via Dolorosa

Paaskevandrnig2.JPG
19-03-2021

Det er snart påske.

Og normalt ville mange elever være på påskevandringen Via Dolorosa, have smagt på på påskehistorien under Påskemåltidet, eller have sunget salmer i Dronninglund Kirke. Men alt det er anderledes i år. 

Men her kommer et par muligheder for at høre påskehistorien og samtidig gå en Påske-gå-tur! 

Tænker du, at det er vigtigt, at dine elever kender påske-fortællingen, sådan som den står i den seneste bibeloversættelse fra 2020, kan du sende dem på en Påske-gåtur, hvor de hører den læst op. Den er inddelt i en indledning og otte "kapitler" på mellem 1½-3½ minutters varighed. Turen kræver en mobiltelefon med QR-kode-scanner og evt. en bluetoothhøjtaler. 

Hent historier her: http://kortlink.dk/2auqv eller scan koden:             

 

Her er vejledningen og forslag til påskevandring. Enten hjemme hos eleven selv, eller i grupper, på/omkring skolen. 

PDF-filer med poster kan findes ved at klikke HER!

 

Lærervejedning:

Velkommen på Påskevandring a la Via Dolorosa.

Husk at tage mobiltelefonen med, inkl. app med QR-kode-scanner

Der er to muligheder:

1.mulighed: Kan bruges derhjemme enkeltvis eller man kan dele eleverne i hold og sende dem afsted. Giv eleverne dette LINK: http://kortlink.dk/2auqv eller scan koden: Her kan de gå en tur (valgfri rute). De kan klikke på billederne på siden og der høre påskehistorierne fortalt. De skal gå, mens de lytter og stoppe, når fortællingen er slut. Her skal de så gøre/svare på det spørgsmål, som står under billedet. Derefter klikker de på næste billede og går videre, mens de lytter.

2. mulighed: Print posterne til påskevandringen ud (se pdf), hæng dem op på ruten i plastiklommer. Lav en rute (måske i Woopappen) /indtegn posterne på et kort) og del eleverne i hold, og send dem afsted.

Ved hvert stop skal eleverne:

a. Lytte til historien (en bluetoothhøjtaler er en fordel)

b. Lave et postkort: Med jeres kroppe skal de lave en opstilling/tableau af personer, som viser en situation eller en begivenhed. De skal tage et billede af jeres postkort og sende/vise til læreren.

c. Svar på spørgsmålet til hver historie

God påske til alle ønsker Folkekirkens Skoletjeneste i Brønderslev Kommune